Edukacja finansowa w szkole

W ostatnich czasach dużo mówi się o tym, jak bardzo potrzebne (czy też niepotrzebne) są konkretne przedmioty szkolne. Choć w szkołach istnieje już przedmiot, który teoretycznie nauczać młodzież o działaniu ekonomii (podstawy przedsiębiorczości), naszym zdaniem jest to za mało, zwłaszcza że realizowany jest on przez zaledwie rok (rzadziej dwa) edukacji. Młodzi ludzie prędzej czy później zetkną się z tematyką taką, jak rozliczanie się z podatków, uczciwe inwestycje itp., dlatego też naszym zdaniem najwyższy czas już wprowadzić edukację finansową do szkół.

 

Dlaczego warto wprowadzić ten przedmiot?

 

Dzięki rzetelnie prowadzonym zajęciom, dzieci i młodzież w wieku licealnym dowiedzieli by się wiele o zasadach rządzących ekonomią, która jest przecież jedną z najbardziej podstawowych dziedzin naszego życia. To ekonomia decyduje o tym, ile aktualnie kosztuje konkretny produkt, ile zarabiamy itp. Młodzi ludzie, mogąc zetknąć się z prawami rządzącymi ekonomią byliby bardziej przygotowani do wejścia w dorosłe życie i uniknęliby wielu zagrożeń i oszustw, a wiedza ta znacząco przyczyniłaby się do lepszego gospodarowania przez nich budżetem i podejmowania lepszych decyzji, jeśli chodzi np. o wybór banku czy konta walutowego.

 

Wiedza o ekonomii mogłaby być przydatna także ze względów społecznych – uczniowie byliby przygotowani np. do wypełniania deklaracji podatkowych, prowadzenia własnych działalności gospodarczych i tak dalej. Ponadto, wiedza o panujących warunkach ekonomicznych byłaby świetnym uzupełnieniem innych zajęć, np. lekcji wiedzy o społeczeństwie.

 

Jakie zagadnienia byłyby realizowane podczas lekcji?

 

Lekcje wiedzy o ekonomii powinny dotykać zagadnień, z których każdy uczeń spotka się w trakcie swojego życia. Podczas takich zajęć, uczniowie poznawaliby zagadnienia związane z planowaniem domowego budżetu, w tym zmienności cen.

 

Kolejną kwestią, jaka powinna zostać omówiona podczas zajęć z edukacji ekonomicznej są podatki i rozliczanie się z nich. Uczniowie mieliby okazję poznać różne typy PIT-ów i nauczyliby się je wypełniać. Poznaliby także tajniki rozliczania się z podatków jako firma bądź też jednoosobowa działalność gospodarcza, dzięki czemu spadłaby liczba przedwcześnie upadających przedsiębiorstw.

 

Oczywiście, nauka o ekonomii dotyczyłaby nie tylko wiedzy o pieniądzach – uczniowie zostaliby wprowadzeni także w świat handlu na Forexie materiałami szlachetnymi, takimi jak złoto czy srebro. Nie wolno zapominać także o kryptowalutach – ich rosnąca z roku na rok popularność sprawia, że wiedza o Bitcoinie, Etherem czy Litecoinie powinna być ogólnie dostępna i być dla nauki o ekonomii tym, czym programowanie jest dla informatyki.

 

Jeśli nauka o ekonomii miałaby być wprowadzona do szkół, to absolutnie nie powinna być to nauka samej teorii. W programie tego przedmiotu powinno znaleźć się także miejsce na zajęcia praktyczne oraz różnego rodzaj spotkania z biznesmenami i ekonomistami, dzięki którym uczniowie poszerzyliby wiedzę zdobytą podczas lekcji, a także zyskali motywację by rozwijać się w kiernkach ekonomicznych.

 

Perspektywy związane z wprowadzeniem nauki o ekonomii do szkół.

 

Wprowadzenie do szkół przedmiot przybliżającego zagadnienia ekonomiczne miałoby bardzo wiele plusów. Przede wszystkim, po wejściu w dorosłość młodzi ludzie rzadziej padali by ofiarami różnych przekrętów finansowych, takich jak np. AmberGold. Solidne planowanie budżetu pozwoliłoby na większą kontrolę nad finansami, a to w konsekwencji ułatwiłoby planowanie rodziny, Wzrosła by także liczba małych, jednoosobowych działalności gospodarczych, ponieważ młodzi ludzie wiedzieliby, jak należy się zachowywać w określonych warunkach podyktowanych przez rynek.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *