Edukacja finansowa w szkole

W ostatnich czasach dużo mówi się o tym, jak bardzo potrzebne (czy też niepotrzebne) są konkretne przedmioty szkolne. Choć w szkołach istnieje już przedmiot, który teoretycznie nauczać młodzież o działaniu ekonomii (podstawy przedsiębiorczości), naszym zdaniem jest to za mało, zwłaszcza że realizowany jest on przez zaledwie rok (rzadziej dwa) edukacji. Młodzi ludzie prędzej czy później zetkną się z tematyką taką, jak rozliczanie się z podatków, uczciwe inwestycje itp., dlatego też naszym zdaniem najwyższy czas już wprowadzić edukację finansową do szkół.

 

Dlaczego warto wprowadzić ten przedmiot?

 

Dzięki rzetelnie prowadzonym zajęciom, dzieci i młodzież w wieku licealnym dowiedzieli by się wiele o zasadach rządzących ekonomią, która jest przecież jedną z najbardziej podstawowych dziedzin naszego życia. To ekonomia decyduje o tym, ile aktualnie kosztuje konkretny produkt, ile zarabiamy itp. Młodzi ludzie, mogąc zetknąć się z prawami rządzącymi ekonomią byliby bardziej przygotowani do wejścia w dorosłe życie i uniknęliby wielu zagrożeń i oszustw, a wiedza ta znacząco przyczyniłaby się do lepszego gospodarowania przez nich budżetem i podejmowania lepszych decyzji, jeśli chodzi np. o wybór banku czy konta walutowego.

 

Wiedza o ekonomii mogłaby być przydatna także ze względów społecznych – uczniowie byliby przygotowani np. do wypełniania deklaracji podatkowych, prowadzenia własnych działalności gospodarczych i tak dalej. Ponadto, wiedza o panujących warunkach ekonomicznych byłaby świetnym uzupełnieniem innych zajęć, np. lekcji wiedzy o społeczeństwie.

 

Jakie zagadnienia byłyby realizowane podczas lekcji?

 

Lekcje wiedzy o ekonomii powinny dotykać zagadnień, z których każdy uczeń spotka się w trakcie swojego życia. Podczas takich zajęć, uczniowie poznawaliby zagadnienia związane z planowaniem domowego budżetu, w tym zmienności cen.

 

Kolejną kwestią, jaka powinna zostać omówiona podczas zajęć z edukacji ekonomicznej są podatki i rozliczanie się z nich. Uczniowie mieliby okazję poznać różne typy PIT-ów i nauczyliby się je wypełniać. Poznaliby także tajniki rozliczania się z podatków jako firma bądź też jednoosobowa działalność gospodarcza, dzięki czemu spadłaby liczba przedwcześnie upadających przedsiębiorstw.

 

Oczywiście, nauka o ekonomii dotyczyłaby nie tylko wiedzy o pieniądzach – uczniowie zostaliby wprowadzeni także w świat handlu na Forexie materiałami szlachetnymi, takimi jak złoto czy srebro. Nie wolno zapominać także o kryptowalutach – ich rosnąca z roku na rok popularność sprawia, że wiedza o Bitcoinie, Etherem czy Litecoinie powinna być ogólnie dostępna i być dla nauki o ekonomii tym, czym programowanie jest dla informatyki.

 

Jeśli nauka o ekonomii miałaby być wprowadzona do szkół, to absolutnie nie powinna być to nauka samej teorii. W programie tego przedmiotu powinno znaleźć się także miejsce na zajęcia praktyczne oraz różnego rodzaj spotkania z biznesmenami i ekonomistami, dzięki którym uczniowie poszerzyliby wiedzę zdobytą podczas lekcji, a także zyskali motywację by rozwijać się w kiernkach ekonomicznych.

 

Perspektywy związane z wprowadzeniem nauki o ekonomii do szkół.

 

Wprowadzenie do szkół przedmiot przybliżającego zagadnienia ekonomiczne miałoby bardzo wiele plusów. Przede wszystkim, po wejściu w dorosłość młodzi ludzie rzadziej padali by ofiarami różnych przekrętów finansowych, takich jak np. AmberGold. Solidne planowanie budżetu pozwoliłoby na większą kontrolę nad finansami, a to w konsekwencji ułatwiłoby planowanie rodziny, Wzrosła by także liczba małych, jednoosobowych działalności gospodarczych, ponieważ młodzi ludzie wiedzieliby, jak należy się zachowywać w określonych warunkach podyktowanych przez rynek.

kredyt konsolidacyjny kredyt gotówkowy pożyczki przez internet pożyczki dla zadłużonych pożyczki pozabankowe pozyczki na raty szybkie pożyczki pozyczki bez zdolnosci kredytowej

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *